Brun ppiller mens?
30.06.2019
Hej! Har tagit ppiller i ca 6 månader och hoppat över mensen flera ggr och det har funkat bra. Nu gjorde jag det förra gången och har känt mig lite konstig på senaste, så blev glad när jag såg att mensen kom igen efter 2 ihopätna kartor. Men denna gång var det annorlunda - otroligt lite, brunt (nästan svart) och behöver knappt tampong. Jag har inte missat nåt ppiller men har vart lite lös i magen, men är alltid det. Oroar mig över att jag kan vara gravid, trots att jag fick en blödning när jag skulle? Elin

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.07.2019
Hej,
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Mensen kan variera från en gång till en annan utan att det betyder att någonting är fel, eller att man är gravid. Är du väldigt orolig kan du ju testa dig, men jag tror att förklaringen helt enkelt ligger i att du har ätit två kartor på raken. Det som bland annat händer då man äter p-piller är att slemhinnan som byggs upp i livmodern är tunnare än den skulle vara utan p-piller, så med tanke på det så finns det kanske helt enkelt inte så mycket slemhinna att stöta ut. Det är också det som är anledningen till att blodet är mörkare och kanske innehåller mer "trådar" eller klumpar.
Som sagt, jag tycker inte alls att det låter oroväckande. Men testa dig för säkerhets skull om du känner att du behöver få sinnesro.
Kram
Tessi