Bruna flytningar
05.09.2018
Hej!
Jag är 11år och jag har inte fått min mens än.
Men dom senaste dagarna har jag fått bruna flytningar och ibland lite blod i frytningen. Jag undrar om det är farligt eller är det bara att min mens kommer snart? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.09.2018
Hej,
Jag tolkar det nästan som att de bruna och blodblandade flytningarna du har haft de senaste dagarna är din mens som har börjat. Så grattis till det.
Kom ihåg att du inte behöver bli orolig även om mensen inte skulle komma regelbundet alla månader, ibland börjar den - och sedan tar den en paus på flera månader. Ibland kan den vara brun eller nästan svart - och ibland klarröd. Det mesta är delt normalt och det gäller bara att försöka ha tålamod och vara snäll med sin kropp. Den gör så gott den kan.
Lycka till!
Kram
Tessi