Bruna flytningar
21.05.2019
Hej, jag fick min senaste mens 8.5 och den varade i ca. 5 dagar, och sen dess, alltså i ca. 8 dagar, har jag haft bruna flytningar. Så pass mycket att jag inte kan gå utan trosskydd och använder binda om jag ska någonstans. Vad kan detta bero på? Någon

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.05.2019
Hej,
Jag kan inte med säkerhet svara på vad det beror på att du har haft flytningar så pass länge efter din mens, men jag kan konstatera att det är helt normalt. Kroppen är inte en maskin, så bara för att den oftast fungerar på ett visst sätt så är det inte en självklarhet att den alltid kommer att göra det.
Menstruationscykeln styrs av hormoner, och kroppens hormoner påverkas av precis allting vi gör, så det behöver inte betyda att någonting är "fel" bara för att denna mens var annorlunda. Det innebär inte heller att den alltid kommer att göra så.
Det enda du egentligen kan göra är att följa med. Flytningarna kommer nog att upphöra och om du inte har haft oskyddat sex eller andra symtom från underlivet så behöver du inte oroa dig.
Kram
Tessi