Bruna flytningar
03.11.2019
Hej, jag började få bruna flytningar i början på september och då höll de i sig i ca en månad, men de försvann när jag fick min mens (går på p-piller, och har gjort i strax över ett år och har endast mens 2 gånger i året pga fruktansvärda smärtor) men nu ca 3 veckor senare har jag börjar få bruna flytningar igen, är det något som är fel?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.11.2019
Hej.
Om du äter dina p-piller i ett sträck, och bara släpper fram blödningen två gånger per år så är det ganska sannolikt att du får mellanblödningar. Din kropp är (vare sig du vill det eller inte) programmerad att ha mens ungefär en gång i månaden, och dagens p-piller innehåller inte så mycket hormoner att de nödvändigtvis skulle kunna hålla kvar slemhinnan. För vissa tjejer funkar det - men för andra tjejer blir det som i ditt fall - att man får brunaktiga flytningar som eventuellt håller i sig tills man släpper fram blödningen nästa gång.
Jag utgår ifrån att du har diskuterat saken med en läkare, och att det är en läkare eller gynekolog som har ordinerat att du skall äta dina piller på det sättet? Om det inte är det så är det nog ingenting som man kan besluta på egen hand. Olika läkare har lite olika inställning till att äta piller i ett sträck utan pauser. Vissa forskningar säger att det är riskfritt att göra det, medan andra säger att det skall undvikas. I vilket fall som helst så tycker jag att det tyder på att just de piller du äter inte klarar av att hålla bort din blödning helt och hållet eftersom det resulterar i blodiga flytningar vid den tidpunkt som din kropp normalt skulle blöda.
Alla gånger finns det inte heller en lösning som är helt perfekt på alla plan. Din kropp är inte en maskin så i vissa saker måste man fungera utgående från dess villkor och inte på basen av vad hjärnan tycker att skulle vara bekvämt. Ta upp saken till diskussion med din gynekolog. Det finns många olika piller att välja mellan så det kan finnas sorter som fungerar bättre för just dig.
Kram
Tessi