Brunt blod hela mensen
21.01.2019
Hej Decibel!
De senaste två gångerna jag haft mens har blodet varit brunt under hela menstruationen. Vad beror detta på?
Min mens är i övrigt normal. Mängden är lite mindre än vanligt, men ändå så pass att jag måste byta skydd ungefär lika ofta per dag som jag brukar. Längden är också samma, 4-5 dagar. Jag vet att blodet blir brunt i kontakt med syre, men eftersom jag inte haft så liten mängd tycker jag det verkar lite konstigt.
Jag tar p-piller och har gjort det i drygt 1,5 år. Jag bytte sort för ganska exakt ett år sen och de är sådana man tar i 24 dagar och har uppehåll i 4 dagar (alltså inga placebo-/sockerpiller). Kan det vara att jag är påväg att sluta ha mens pga p-pillerna? T22

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.02.2019
Hej.
Du behöver inte oroa dig över att blodet är brunt eller att det är mindre än tidigare. Dels kan detta variera från gång till gång även utan p-piller, men p-piller gör ofta att slemhinnan som byggs upp i livmodern är tunnare, vilket i sin tur gör att det är mindre blod och slemhinna som skall komma ut. Blodet är ju inte heller samma sorts blod som blöder ur din näsa då du har näsblod, utan den mörka färgen beror delvis på att det koagulerat lite, men också på att det är delar av en slemhinna och inte flytande blod.
Med vissa p-piller är det vanligt att mensen blir väldigt sparsam eller att den upphör helt, men så länge man tar sina piller enligt föreskrifterna så är man skyddad.
Kram
Tessi