Ca 4 år konstant mens..
13.06.2018
Hejsan jag var 15 år när jag fick min mens och nu är jag 21 år.
Jag har testad allt möjligt t.ex. olika p-piller, spiral o stav. Under 6 års tid har jag varit ”mens-fri” i ca 2 år. När jag väl får min mens så håller den på mellan 3 veckor - 7 månader.. jag har varit hos min gynekolog och vårdcentralen X antal gånger men enbart fått byta tex till andra p-piller, men inget har hjälp.. ungefär varannan gång jag har mens så är väldigt lite, och andra gånger så är de normalt/mycket och gör sååå otroligt ont i ca 40 dagar.
Vad ska jag göra för att få hjälp med detta då min gynekolog uppenbarligen inte vet vad hon ska göra.. Elin

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.06.2018
Hej.
Åh, jag förstår att det måste vara väldigt jobbig. Vem som helst skulle bli trött på att blöda så länge som du gör.
Tyvärr ser jag ingen annan lösning än att du försöker hitta en annan gynekolog/barnmorska som du kan fråga. Det finns många olika sorters piller så jag tror inte att det skall vara omöjligt att hitta ett som passar, och som kan reglera dina blödningar bättre. Men det kräver nog att du själv tar initiativ och kontaktar en ny gynekolog, för annars kan de ju inte veta att du behöver hjälp.
Kolla upp vad det finns för gynekologer på den ort där du bor, det är dyrare att gå privat, men om du känner att du inte får den hjälp du behöver från vårdcentralen så kanske det är värt det att gå till en ny gynekolog. Alternativt går du till samma som tidigare, men ber hen att skriva en remiss till en specialist. Det finns hjälp att få - men du måste själv ta första steget.
Kram
Tessi