Cellförändringar??
24.11.2016
Hej! Jag hade uppehåll med mensen i april, maj, juni & juli pga för hård träning och lite mat. Har dock nu i efterhand fått höra att man måste blöda bort minst med två månaders paus mellanrum eftersom man annars kan få cellförändring, vilket leder till att det blir svårt att bli gravid. Så nu har jag ångest och undrar om jag kan ha fått cellförändring och har svårt att bli gravid. Jag var dock till gynekologen i juli och då sa hon att slemhinnan var 3-4mm vilket är tunt. Så min fråga är; blir det cellförändring endast när slemhinnan blir för tjock eller kan det bli cellförändring ändå fast den är tunn om man inte blöder bort den? // ångest att jag fått cellförändring och har svårt att bli gravid pga att jag inte blödde bort på fler månader

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.11.2016
Hej.
Ta det lugnt! Riktigt så funkar det nog inte.
Jag tycker att det viktigaste i det du skriver är att du själv förstår att du har tränat för hårt och ätit för lite?? För DET är totalt avgörande för huruvida man kan bli gravid eller inte. Du vet ju själv att din mens slutade p.g.a. att du körde kroppen för hårt, och det är i sig din kropps sätt att se till att du inte skall bli gravid eftersom inte krafetrna och näringen skulle räcka till för att starta ett liv till. Så jag hoppas att du tar det lugnare nu, och om det är några oklarheter i detta så tycker jag att du skall tala med någon.
Visst kan det leda till mycket rådd i kroppen om man t.ex. med p-piller hoppar över många blödningar efter varandra, men om mensen uteblir p.g.a. för hård träning så är det nog DET som är den största risken, inte cellförändringar. Jag kan inte tro att det faktum att du hade bort mensen i tre månader skulle leda till några cellförändringar.
Vidare beror det mycket på vilken sorts cellförändringar och var man får dem huruvida det påverkar förmågan att kunna få barn.
Huruvida cellförändring inträffar om slemhinnan är tjock eller tunn har jag ingen koll på, och jag tror inte nödvändigtvis att det har något samband alls. Jag tror inte att cellförändringar i slidan/livmodern orsakas av slemhinnans tjocklek, utan oftast är det nog andra faktorer.
Lugna ner dig. Det låter som att någon har överdrivit eller tänjt mycket på sanningen då de har skrämt upp dig. Tro inte på allting du hör.
Koncentrera dig på att äta tillräckligt och träna lagom, måtta med allting.
Kram
Tessi