Efter användning av P piller
06.03.2019
Jag använde p piller i lite mindre än 2 veckor och min mens kom några dagar efter jag slutade. När kommer min nästa mens då? Om en månad? TT

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.03.2019
Hej,
Alltså jag utgår ifrån att du fortsätter att äta p-piller, och inte bara åt dem i två veckor??
Om du äter dina piller som de ska ätas, alltså alla dagar och sedan tar paus/sockerpiller, så är det helt normalt att mensen kommer då du tar pausen/sockerpillren (det är ju så det skall fungera). Sedan börjar du på en ny karta, och äter den till slut, och då kommer din mens på nytt. Olika piller har lite olika system, men med de flesta pillren äter man i 21-24 dagar och har sedan paus/sockerpiller.
Om du är osäker på hur du skall använda dina piller så tycker jag att du skall kontakta personen som skrev ut dem till dig, eller skriva in på nytt. Skriv då gärna vilka piller det är du använder så kan jag bättre hjälpa dig.
Kram
Tessi