En fråga om mens
09.08.2018
Hej, har en fråga. Hade mens i ca 11 dagar och nu har jag varigt utan den i 8 dagar och jag har en sådan kalender på mobilen så jag skriver upp. Och nu står det att de är 9 dagar kvar till mensen kommer. Så betyder det då att jag bara kommer vara utan mens i ca 17dagar??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.08.2018
Hej.
Då det handlar om mensen så kan du inte tro på några appar på telefonen, eftersom en app omöjligt kan känna till eller förstå hur just DIN mens fungerar. Apparna grundar sig på vad som är vanligast, d.v.s. en menscykel på 28 dagar som fungerar regelbundet. Så den kan inte ta hänsyn till just din livssituation och menscykel.
Med tanke på din ålder så är det ju inte alls konstigt fast din mens är oregelbunden, och det finns faktiskt ingen som kan säga när din mens kommer att dyka upp nästa gång, så det enda du kan göra är att ta det lugnt och vänta.
Lita inte för mycket på apparna, de kan ge en fingervisning om när man ungefär kan vänta mensen, men DU känner din kropp bäst, så om inte du vet när mensen är på kommande så finns det inte en chans att en app skulle göra det.
Kram
Tessi