En lite mera än en vecka för tidigt
03.10.2014
Förra månaden fick jag mens lite mera än en vecka för tidigt. Och det var int bara några fläckar ibland utan det var nog som det brukar vara. Aningen liiite liite mindre, brukar ha ganska så rikliga blödningar.
Nu en månad senare så fick jag min mens, 2 dagar efter den "egentliga dagen" som jag skulle få. Det jag bara undrar är att inte kunde det väl vara en mellanblödning det jag hade förra månaden, för det var ju ändå så pass mycket? Och varför fick jag den en vecka tidigare än vanligt ? Aiina

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.10.2014
Hej.
Det är inte alls ovanligt att mensen är oregelbunden, konstigare skulle det egentligen vara om den alltid var lika regelbunden som klockan. Jag tror nog att det var din vanliga mens, inte en mellanblödning. Du skriver inte om du använder p-piller eller inte, men jag utgår ifrån att du inte gör det. Med p-piller är mensen mer regelbunden eftersom den då inte styrs av kroppens egna hormoner utan av pillren, men om man inte äter p-piller så är det alltså helt normalt och ingenting att bekymra sig över om mensen är lite oregelbunden. Och så länge den kommer en gång i månaden är det sällan man behöver göra någonting åt saken.
Vänliga hälsningar
Tessi