Endometrios eller ej
11.02.2019
Hej! Jag är e tjej på 17 år jag har i en ca halvårs tid funderar på att jag kanske har endometrios. Jag har fått värre och värre mensvärk hela tiden jag kan ta em panadol eller Burana 500 med det hjälper inte alltid och när jag har mens så kan det vara att jag knappt kan komma upp ur sängen, jag blör också mycket och har ofta nattbinda dag och natt för att undvika att det blör över. Samt så har jag mensvärk och en känsla av att jag får mens 3-4 veckor i månader (så det är ganska störande) allt från 2-4 dagar/vecka och så länge jag har mens varje dag eller nästan varje dag. Jag är/ känner mig oroad, och tycker det känns pinsamt att ringa till rådgivning. 140601

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.02.2019
Hej.
Jag tycker att det bästa skulle vara att du ringde till preventivrådgivningen och bokade en tid för undersökning. Det är nästan omöjligt för mig att veta på basen av din fråga om det handlar om endometrios, men eftersom du kan få hjälp både med värken och de rikliga blödningarna så tycker jag att du skall kolla upp saken.
Du behöver inte känna att det är pinsamt att ta kontakt med preventivrådgivningen - det är ju just därför de finns. De talar om mens och allt kring det alla dagar, så de kommer inte att uppleva att någonting av det du skriver är vare sig konstigt eller pinsamt.
Kram
Tessi