Få mens tidigare?
04.10.2017
Hejsan jag funderar om jag kan flytta min mens att jag får den tidigare på nåt vis me zoely? Kan jag hoppa över några vanliga tabletter och ta sockerpillren istället? Tacksam för svar xd

Ungdomsinformatören Liselott svarar
06.10.2017
Hej xd!
Nu är vår egen hälsovårdare-sexualrådgivare Tessi på kurs, men ingen fara, det står hur du ska göra i bipacksedeln i Zoely-paketet:
"Om du vill ändra menstruationens startdag
Om du tar dina tabletter på ett korrekt sätt, kommer du att få din mens under placebointervallet. Om du vill förändra startdagen kan du minska dagarna i placebointervallet - när du tar de gula placebotabletterna (men aldrig förlänga det - 4 är maximalt antal). Till exempel om du startar med placebotabletterna på en fredag och du vill ändra detta till en tisdag (3 dagar tidigare) så måste du börja på en ny tablettkarta 3 dagar tidigare än vanligt. Det kan hända att du inte får någon menstruation under det förkortade placebointervallet. Du kan få en stänkblödning (några droppar blod) eller en genombrottsblödning under tiden du tar de vita aktiva tabletterna i nästa tablettkarta."
Du ska alltså göra tvärtom mot vad du skrev, så att du tar färre sockerpiller om du vill att mensen ska börja tidigare, inte hoppar över vanliga vita piller. Hoppas att det lyckas, för det här med hormoner är ju ingen exakt vetenskap och alla reagerar vi lite olika. Det lönar sig nog att läsa igenom bipacksedeln igen, för just det här märket verkar ha många "men..." i sina instruktioner, biverkningar osv.
Hälsar Liselott