Flytningar?
23.02.2018
Är det farligt eller något att ha flytningar varje dag? Och de sägs ju att ca ett år efter första flytningen ska man få sin första mens, är det sant

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.02.2018
Hej.
Det går oftast inte att säga något exakt datum för när man får sin första flytning, eftersom flytningar är någonting som produceras mer eller mindre redan från när man är barn. Men då man börjar komma i puberteten så ökar flytningarna. Flytningarna är kroppens sätt att hålla slemhinnorna i slidan mjuka och friska, så det är helt normat att man har flytningar alla dagar, men alltid lämnar de inte så mycket spår efter sig heller. Om flytningarna luktar direkt illa eller är grönaktiga till färgen kan det vara ett tecken på infektion, men vita/ljusgula flytningar är helt normala.
Sådär generellt brukar man tala om att man har flytningar i ungefär ett år innan mensen kommer igång, men det kan variera väldigt mycket från person till person. Vissa har flytningar i flera år innan mensen kommer, medan andra knappt hinner registrera att de har flytningar innan mensen börjar.
Med tanke på din ålder så börjar din kropp säkert utvecklas snart. Försök att ha tålamod. Den gör så gott den kan.
Kram
Tessi