flytningar
05.10.2019
Hej, jag har p-piller och de har alltid funkat bra, men den här gången fick jag typ orange-rosa flytningar ett par dagar före min mens skulle börja? vad beror det på?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.10.2019
Hej.
Det är inte lätt att veta vad det beror på. Kroppen är ju inte en maskin, så bara för att den har fungerat på ett visst sätt tidigare betyder inte automatiskt att den alltid kommer att göra det i fortsättningen. Kroppen påverkas hela tiden av allting vi gör och allting vi utsätter oss själva för. Kanske berodde det på att du stressat mer under den månaden, att du tränat på ett annat sätt eller sovit för lite. Eller också berodde det på någon liten hormonell störning som inträffade - som vi inte vet anledningen till.
Det är ändå inte någonting farligt, och ingenting jag tycker att du skall oroa dig över eftersom det i sig inte är ett tecken på att någonting är fel. Du får helt enkelt följa med och se vad som händer nästa gång. Om det börjar upprepas innan varje mens så kan du diskutera saken med din preventivrådgivning i din hemkommun.
Kram
Tessi