för tidig mens
10.07.2018
Hej!
Jag har haft mens i ca 1 år och den har varit regelbunden. Har fått mensen för tidigt med 2 veckor. Vad kan det bero på? Ev. Järnbrist? Har haft symotom för järnbrist förut men ej kollat upp det. fundersam tjej

Ungdomsinformatör Ida svarar
13.07.2018
Hej!
Du är så pass ung och har haft mens så kort tid och din kropp utvecklas ännu och det kan göra att mensen förändras. Man kan ha en liten blödning eller blod i flytningen i och med ägglossning.
Om du är orolig för att du har järnbrist kan du kontakta hälsocentralen i din hemkommun, och be om att få ditt hemoglobin mätt. Symptom som man kan ha om man har järnbrist är att mensen är rikligare och att man blöder oftare.
Kram, Ida