Förkorta mensen
04.10.2022
Hej! Jag startade min mens idag och orkar inte ha min mens nu ihelg. Brukar ha 6 dagar lång mens vanligt. Men går det att förkorta mensen hemma på något sätt? Har hört att den förkortas genom att ha en orgasm, träna under mensen, dricka jättemycket, ta värkmedicin, dricka te ovs. Stämmer detta och finns det andra sätt? Vill inte använda p piller eller något sånt. Macken

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.10.2022
Hej,
Tyvärr finns det nog väldigt få saker man kan göra för att förkorta sin blödning. Det du skriver om att få orgasm eller träna kan kanske i teorin fungera genom att öka sammandragningarna av livmodern göra att den töms lite snabbare, men jag har faktiskt ingen aning om det faktiskt fungerar i praktiken. Att dricka mycket eller ta värkmedicin har antagligen ingen inverkan alls.
I långa loppet kan nog t.ex. matvanor eller levnadsvanor i största allmänhet påverka saken eftersom de påverkar hormonnivåerna, men det är inte förändringar man kan göra över en dag och de fungerar sannolikt olika för olika människor.
Det bästa du kan göra just nu är kanske att skaffa en menskopp som gör att du inte behöver byta skydd lika ofta.
Beklagar,
Kram,
Tessi