Försenad mens
14.06.2020
Hej!
Jag är 13 år och är inne på min andra mens men den är försenad i 4 dagar snart 5. Jag har läst att det kan bero på stress eller att man ha gått ner i vikt men inget av det stämmer in på mig snälla hjälp mig!?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.06.2020
Hej,
Eftersom din mens så pass nyligen har börjat så är det inget konstigt alls med att den inte ännu är regelbunden. Det betyder inte att någonting är fel utan bara att din kropp ännu håller på och lär sig systemet.
Jag förstår att du känner dig otålig och önskar att mensen skulle vara regelbunden, men du behöver inte oroa dig alls fast det skulle ta månader innan den dyker upp nästa gång. Menstruationscykeln är ett komplicerat system - så de flesta kroppar behöver lite tid att lära sig hur det fungerar. Ta ingen stress alls.
Kram
Tessi