Försenad mens
04.12.2018
Min mens är 5 dagar sen. Har haft min mens i lite mera än två år(fick den när jag var 11.5 och är 14 nu) jag har int haft sex någon gång i mitt liv. Kan jag ändå vara gravid? Eller vad kan de bero på? Själv tränar jag styrkepass på egen hand 1-4 gånger om veckan och rider 1 gång om veckan så kan det påverka mensen? Skulle vara tacksamm för svar! Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.12.2018
Hej.
Om du inte har haft sex så kan du inte vara gravid. Så enkelt är det.
Då man är i puberteten (och senare också) så är det helt normalt att mensen kan hoppa lite ibland. Det betyder inte att någonting är fel. Även om mensen alltid tidigare skulle ha varit väldigt regelbunden så kan den plötsligt hoppa över en gång - och det är just därför man inte kan lita t.ex. på någon mens app. Kroppen är inte en maskin utan den påverkas hela tiden av allting vi gör, t.ex. kost, träning, sömn, sjukdomar eller stress. Det att din mens är sen nu kan bero på nästan vad som helst, och antagligen får du aldrig veta varför utan den kommer att komma igång av sig själv.
Oftast brukar man inte börja undersöka varför mensen är sen förrän det gått över 6 månader - just därför att det är så vanligt och händer nästan alla tjejer/kvinnor nån gång.
Så stressa inte utan ha tålamod med din kropp. Den gör sitt bästa.
Kram
Tessi