Försenad mens
16.03.2019
Jag hade skyddat samlag ett par veckor sedan, min mens är nu några dagar försenad. Finns det någon chans att man kan bli gravid även fast Skyddat? Eller är det bara av en ren slump att den är försenad? Anonyym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.03.2019
Hej,
Om ni skyddare er då ni hade sex och inte märkte t.ex. att kondomen skulle ha gått sönder så finns det antagligen ingen orsak till oro. Mensen kan vara sen eller oregelbunden och det är helt normalt, egentligen oavsett tjejens ålder - men i all synnerhet i din ålder då man inte ännu är heöt färdigutvecklad.
Menscykeln påverkas hela tiden av allting vi gör och oftast får man inte veta varför mensen plötsligt hoppar, men det är helt norlat att den kan hoppa till och bli oregelbunden speciellt såna gånger då man är stressad eller oroar sig över någonting.
Försök att ta det helt lugnt och vänta på mensen. Om den inte skylle dyka upp t.ex. inom en vecka så kan du testa dig bara för att vara säker, men jag tror inte att du behöver oroa dig.
Kram
Tessi