Frågor om mens
11.08.2017
Hej, jag har ett par frågor om mens osv som jag inte hittar svar på på internet. Tack för att eran sida finns!
1. Kan man få slem i en ägglossningsblödning? Slemhinnan kommer väll bara ut under mensen. Så vad beror slem/trådar i en ägglossningsblödning på?
2. Kan man få en ägglossning under sin mens om man har en oregelbunden mens?
3. Vad händer när kvinnor får regelbunden mens under sin graviditet? Man får väll eventuella blödningar under graviditet efter typ samlag men inte regelbundna?
4. "Vältränade tjejer och kvinnor kan förlora sin mens under en tid när de tränar för hårt"
hur kommer det sig? Varför påverkas mensen av träning eller diet? Förvirrad

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.08.2017
Hej.
Vissa tjejer blöder lite i samband med ägglossning också, men det är kanske inte så vanligt. Slem kan ju därmot uppkomma nästan när som helst under menscykeln. Flytningarna ändrar ofta konsistens just vid ägglossningen för att det skall bli lättare för spermier att ta sig fram till ägget. Så många tjejer märker att de har mer flytningar och att de kan vara lite "trådigare" just då.
Ja, man kan få ägglossning även under mensen. Man kan aldig vara helt säker på när ägglossningen kommer att ske, även om man skulle testa sig med ovulationstest varje månad och alltid har haft ägglossning på t.ex. dag 14 så finns det helt enkelt ingen regel som säger att det alltid kommer att vara så. Kroppen är inte en maskin och ibland hittar den på små hyss, som att skjuta iväg ett ägg mitt under pågående mens. Oftast vet man ju inte ens om dessa små hyss - de uppdagas ju oftast bara om man har oskyddat sex då man tror att man är säker och sen mitt i allt upptäcker att man är gravid. Så man skall komma ihåg att det inte finns någonting sånt som "säkra dagar" och alltid skydda sig då man har sex.
Det är nog väldigt ovanligt att kvinnor skulle blöda helt regelbundet under hela graviditeten, det är lite av en urban legend som har kommit igång för att tjejer är så rädda att de skall vara gravida utan att veta om det. Men visst händer det. Först och främst finns det ju nidationsblödningen (som inte alls är så vanlig som man skulle tro på basen av allt man läser om den) som KAN uppstå då det befruktade ägget borrar sig in i livmoderslemhinnan och fäster sig där. Sen kan det ju uppstå andra blödningar, t.ex. från livmodertappen (ofta i samband med samlag) eller att man blöder från livmoderslemhinnan. Då man blöder från livmoderslemhinnan brukar det ske i början av graviditeten, ofta vid den tiden man borde ha mens, och bero på att kroppen inte riktigt hänger med i graviditeten, den har liksom inte riktigt hunnit förstå det ännu. Men vartefter moderkakan och fostret blir större så brukar dessa blödningar upphöra. Rikliga blödningar under graviditeten, speciellt i början kan vara ett tecken på missfall, men det kan också finnas andra orsaker. Det vanligaste är ändå att man inte blöder alls från den dag befruktningen sker.
Vår kropp är smart. Hela kroppen är ett system och allting hänger ihop. Så om kroppen känner att "oj, nu är hon verkligen stressad" eller "oj, hon äter alldeles för lite" eller "oj, nu kämpar hon verkligen fysiskt" så reagerar den ibland med att stoppa mensen. Detta gör den dels för att spara på energi men också för att den tolkar det som att det skulle vara farligt eller riskabelt för kvinnan att bli gravid just under den perioden. Så om man svälter sig själv eller tränar för hårt så vill kroppen förhindra att kvinnan blir gravid eftersom hon energimässigt inte har råd med det, så då upphör mensen. Om mensen upphör till följd av bantning eller träning så är det nog alltid ett tecken på att man har tagit i för hårt och att man borde reagera.
Hoppas att du fick svar på dina frågor. Annars får du skriva in pånytt :)
Kram
Tessi