Frågor om mens
16.07.2020
Två frågor om mensen, känner mig lite efterbliven hahaha som inte vet detta men alltid ska man lära sig något nytt :))
Fråga 1: vad är menscykel?
Jag har alltid trott att det var dagarna hur länge man blöder men tydligen inte då vissa har 60-80 dagars cykel
Fråga 2 : pms, kan någon förklara närmare in på detta?
/ förvirrad tjejj

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.07.2020
Hej,
Det är inte alls efterblivet fast man inte känner till detaljerna kring detta, skulle man göra en gallup för tjejer i din ålder så är säkert hälften av dem osäkra på dessa saker. Bra att du frågar då det är någonting som är oklart.
Menstruationscykeln är den tid det tar från en mens till nästa. D.v.s. cykeln börjar den dag du får din mens, så blöder man normalt i ca 5 dagar (det kan variera mycket från en person till en annan). Efter att livmodern tömts så börjar den bygga upp slemhinnorna igen och äggstockarna förbereder sig på att släppa iväg ett ägg. Ungefär mitt i cykeln (runt dag 14) brukar äggstockarna släppa iväg ägget, och då är också slemhinnan i livmodern färdig och beredd på att ta emot ett befruktat ägg. Så chansen/risken att bli gravid är störst just under denna tid. OM man då har oskyddat sex så kan ägget möta en spermie någonstans i äggledaren och sedan fäster ägget på slemhinnan i livmodern då det kommer så långt. Om det inte sker en befruktning så sitter slemhinnan kvar tills hormonerna och hjärnan signalerar att det är dags att byta ut den, då lossnar slemhinnan från livmodern och pressas ut - och det är det som är mensen. Så en menscykel är den tid det tar från en mens till nästa - vilket brukar vara runt 28 dagar. Men det kan variera väldigt mycket från en person till en annan, och från en gång till en annan. Ägglossningen sker inte heller nödvändigtvis mitt i cykeln - vissa kan känna då de har ägglossning, men eftersom man inte alltid gör det och ägglossningen i princip kan ske precis när som helst så skall man alltid skydda sig då man har sex om man inte vill bli gravid.
PMS är en förkortning av premenstruellt syndrom. Det innebär ofta att man veckan innan mens kan få olika symtom, t.ex. ömma bröst eller att humöret påverkas. Vissa blir irriterade eller nedstämda. Hur mycket man märker av att man har pms varierar mycket från en person till en annan. Då man är ung kan det också hända att man inte märker av det alls - men att man känner sambandet tydligare då man blir lite äldre.
Om någonting blev oklart så får du fråga på nytt :)
Kram
Tessi