Frågor om menskopp
15.07.2014
Hej!
Börjar fundera på att kanske börja använda menskopp då man hört en hel del fördelar med koppen (ha upp till 12h, simma.....)
Men kan man använda menskopp även om man aldrig har använt tampong? Och då jag försöker få upp ett finger i slidan så tar det ONT!!! Så jag vågar inte prova...(är också oskuld)
Men trots det så skulle jag vilja använda menskopp och slippa bindor som läcker, kliar (det kan klia lite i rumpan efter några dagar...) och luktar...
Och det låter ju bra att man kan amvända samma menskopp i flera år och så sparar man också pengar (och skonar miljön)
Men vad säger ni på decibel? :) ska jag prova eller inte? Har ni också andra tips? :)

Ungdomsinformatören Lena svarar
16.07.2014
Hej!
Jovisst, det finns massor av fördelar med menskoppen och om du är intresserad tycker vi nog att du skall prova.
För man kan bra använda menskopp även om man aldrig använt tampong och även om man är oskuld. Om man inte fött barn rekommenderas den mindre modellen. Det lyckas kanske inte på första eller andra gången att få den in rätt, men bara man tränar att sätta in den så lyckas det nog till sist. Det finns flera olika sätt att vika koppen, du kan se dem här. Att det tagit ont när du försökt föra in fingret i slidan beror högst troligen på att du inte varit tillräckligt avslappnad, vilket man måste vara för att det inte ska kännas obehagligt.
Du har kanske redan läst våra informationssidor om menskoppen? Läs då gärna också sommarjobbaren Angelicas bloggtext om mens, den kan ge dig mer tips när det gäller menskoppen.
Fråga gärna mera om du undrar över nåt! :)
Hälsar ungdomsinformatören Lena