Fuktigt
10.06.2018
Hej
Jag undrade över en sak. Alltså jag vet att man har flytningar och det skall vara fuktigt i underlivet. Men senaste tiden så känns jag att det är jätte fuktigt som om jag hela tiden behöver torka mig. Är det normalt? Har också haft bruna nästan svarta blandat med blod flytningar. Vad är det som händer?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.06.2018
Hej.
Med tanke på din ålder så är det helt rimligt att mängden flytningar har ökat, och att du märker av den förändringen. De svarta/bruna/röda flytningarna du upplever tror jag att är din mens. Alltid är inte mensen helt klarröd eller speciellt riklig, utan kan börja precis som i ditt fall.
Jag tycker inte att du behöver göra någonting åt saken i detta skede. Så länge flytningarna inte luktar illa, och du inte har symtom som sveda/klåda så tror jag att det är alldeles normala flytningar det handlar om. Använd trosskydd eller binda då det kommer blod, men försök att annars låta bli. Det blir lätt en ond cirkel om man använder trosskydd hela tiden, då ökar också flytningarna.
Allt är nog helt normalt. Tvätta dig med vatten en gång om dagen, och följ med. Vanligen brukar flytningarnas mängd och konsistens ändra lite under menstruationscykeln, så det är helt normalt att det kommer mer vissa dagar än andra.
Kram
Tessi