Fundersam om mens
24.08.2019
Hej jag är en 22 årig kvinna som har ett litet problem. Det är så att jag har alltid haft regelbunden mens men nu denna månad hoppade mensen om och jag har bara haft bruna flytningar i snart två veckor, de är inte illaluktande och har ingen klåda elr irritation. Kan det vara så att om man inte får ägglossning den månaden så hoppar mensen om? Så kan de bara bero på stress då jag haft så mycket i jobbet och nyss flyttat och har lite problem i privatlivet? Eller att ägglossningen inte kom alls? Är lite confused...är kroppen så skojjig ibland?! Och knappast är jag gravid för testade för några dagar sedan och det visade neg. Vi har inte haft oskyddat sex sedan Juni och jag har haft mens men betydligt kortare än vanligt faktiskt, så ingen aning vad som felas mig. Blir såklart orolig eftersom jag är lite hypokondrisk men hatar att besöka läkare..men jaa kanske det inte är så farligt och mensen kan väl också utebli då man stressar upp sig om den.. Tacksam för svar! ConfusedWoman
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
27.08.2019
Hej ConfusedWomen,
Det är nog som du säger, att din kropp troligtvis reagerar på den höga stress du känner av just nu. När kroppen är väldigt stressad, kan den svara med att mensen blir väldigt oregelbunden och avviker från det normala man är van vid.
Det du behöver göra nu är att lyssna till kroppen, och kanske träffa någon som kan ge dig verktyg till att hantera stress. Stress är positivt, i en viss grad, men långvarig stress är inte bra för någon, och när kroppen reagerar ska man ta signalerna på allvar!
Kontakta gärna någon professionell som du kan få prata med, t.ex. Klaara ungdomstation/Ungdomsstationen Fiilis kan erbjuda dig samtal om vad du just nu går igenom.
Kram!
Malin Wiik-Norrman