Går det att ha sex om man inte fått sin första mens?
12.02.2018
Hej! Jag är en tjej som inte fått min mens än. Jag är kär i en kille och Han i mig. Han kommer antagligen vilja ha sex om vi blir tillsammans. Jag vill också, men jag vill bara veta om det ens är fysiskt möjligt att ha sex innan man har fått sin första mens. Finns det några risker? (Är det farligt?) baraenfråga

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.02.2018
Hej,
Ja, visst går det att ha sex fast man inte ännu har fått mens. Men det är trots allt ett tecken på att din fysiska utveckling ännu inte är klar, så jag hoppas att ni tar det långsamt.
Det finns inga speciella risker med att ha sex innan man får mens, men däremot finns det ju riskwer med att ha sex innan man själv är redo för det. Så gå inte med på någonting som du inte själv känner att du verkligen VILL göra. Det är meningen att sex skall vara någonting positivt, som man känner att man vill göra - inte någonting som man ställer upp på för att den andra så gärna vill.
Mitt råd är alltså att ni skall ta tid på er. Lär känna varandra. Hångla, smek varandra. Det finns massor av saker man kan göra innan det blir aktuellt med samlag, och det blir garanterat bättre om ni inte skyndar er. Så skall du komma ihåg att ni måste skydda er, även om du inte för tillfället har fått mens. Både för att undvika oönskade graviditeter och könssjukdomar.
Var rädd om dig själv!
Kram
Tessi