Glömt p piller
10.01.2023
Hej! Jag glömde ta mitt kombinerade p piller igår kväll (Kl 22.30) och tog det istället idag (Kl 8.00). Jag undrar om jag kommer ett få en bortfallsblödning nu eller om jag slipper den eftersom det gick mindre än 12 timmar innan jag tog pillret jag glömde?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.01.2023
Hej,
Det är nästan omöjligt att svara på om du kommer att få en blödning eller inte då du tog ditt piller senare än normalt. Det beror också lite på när under cykeln det inträffade. Om det skedde i början av en cykel så är slemhinnan ännu tunn och då är risken kanske mindre att du börjar blöda - men det kan variera mycket från en gång till en annan också hos en och samma person. MEN med tanke på att det trots allt inte var så många timmar det handlade om så är det mindre sannolikt att du skulle få en bortfallsblödning, men det enda du egentligen kan göra är att vänta och se.
Kram,
Tessi