Gravid?
27.07.2017
Hej!
Jag är 16 år och går på p-piller och har en pojkvän som jag varit tillsammans med i 1 år, nu på senast har vi slarvat med kondomen (vi har varit utan och långt till närmaste stad) och jag har låtit honom komma i mig några gånger. Jag tar p pillren runt samma tid varje kväll och har inte glömt någon gång (haft dem i runt 9 mån nu). Men nu 1 vecka före mens har mina bröst börjat ömma och de brukar vara ömma bara 1-2 dagar före mens inte såhär länge före. Har haft typ som mensvärk i nedre delen av magen kanske 3 dagar nu och det kommer och går. Har också kännt mig lite orkeslös. Därför är jag jätteorolig för att jag ska vara gravid... Orolig tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.07.2017
Hej Orolig tjej!
Nja, jag skulle bedöma risken att du skulle vara gravid som yttepyttesuperduperminimal. Se, p-piller har i sig ett Pearl-index på 0,5-1,5. Det betyder att om 100 kvinnor använder p-piller i ett år (och har en massa sex under den tiden) så blir 1,5 gravida ändå om man räknar med drulle-effekten (tex glömt, slarvat, haft magsjuka...). Om de 100 kvinnorna använt p-pillren helt enligt bruksanvisningen så blir 1 av 200 ändå gravid. Om man dessutom använder kondom, medan man tar p-pillren som man ska, så kommer man nog så nära bombsäker som man bara kan bli (utan sterlilisering). Så att ni slarvat med kondomen innebär alltså inte just någon risk, även om ni alltså inte är helt 100% säkra. Vill du, så kan du ta ett graviditetstest senare, men det är pålitligt först ungefär en vecka efter den dag då mensen borde komma, så tyvärr är det ju ett par veckor dit. Att ta ett ångerpiller är inte lönt om det inte tas inom 3 dygn efter oskyddat sex, men rent tekniskt räknas det inte som oskyddat om du ändå tagit p-pillren helt enligt bruksanvisningen. Så försök att inte oroa dig. Ledsen att jag inte kunde svara något mer avgörande än så här.
Hälsar Liselott