Haft mens i mer än 2 veckor
12.08.2018
Hej, jag är en tjej på 13 år och jag fick min första mens för 2 veckor sen. Mensen har inte slutat utan jag har haft den i 2 hela veckor! Det vanligaste är väll att man har mens 7 dagar varje månad, men jag har ju haft den i 2 veckor nu, varför det? Är det nått fel?
Jag har två till frågor, slutar man växa efter man fått mensen? Min kompis säger att man växer max 5 cm till efter man fått mens. Och jag undrar, när jag sportar (innebandy) kan jag ha binda då? Eller ska jag ha tampong? Tack tack om du svarar<33 Duvethon

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.08.2018
Hej.
Det knasiga med mensen är att det inte riktigt finns någonting som är "normalt" eller "onormalt", det finns det som är "vanligt", d.v.s. att man har mens ungefär 5 dagar varje cykel, och att cykeln brukar vara i ungefär 28 dagar. Men det är egentligen mest ett medeltal för alla tjejer i hela världen, sen finns det ofattbart många variationer på det, vissa blöder längre och andra kortare, vissa har en cykel på 25 dagar medan andra har 35 - och det är inte "onormalt" bara för att det är "ovanligare".
Så om jag var du så skulle jag inte oroa mig alls över att du har haft mens i två veckor, visst - det är inte det allra vanligaste - men det är inte heller onormalt eller "fel". Det är din första mens - och du kan vara helt säker på att din kropp är lika virrig som din hjärna över det. Det betyder inte att du alltid kommer att blöda i tvä veckor, utan bara att det är så just denna gång.
Jag tycker att du skall anteckna i din kalender när din mens började och hur länge den håller på, då kan det vara lättare på sikt att se ett mönster i det. Men du behöver inte heller bli orolig fast det känns som att det inte finns något mönster alls. et kan hända att din mens dyker upp igen om en månad, men det kan också hända att den inte gör det - och det betyder inte att någonting är fel utan bara att din kropp håller på att lära sig en helt ny sak.
Det vanligaste är kanske att man inte växer så supermycket på längden efter att man har fått mens, men det är nog inte heller en regel. Vissa växer mer än andra. Det beror givetvis på i vilken ålder man får sin mens och hur mycket man har utvecklats i övrigt då den börjar och vilka anlag man har för längdtillväxt. Jag kommer inte ihåg exakt hur lång jag var då jag fick min första mens, men jag gissar att jag har vuxit åtminstone 10 cm efter det. Så ta ingen stress över det heller - det visar sig.
Då du tränar använder du det mensskydd som känns bekvämt just för dig. Det finns ingen regel som säger att man måste använda tampong bara för att man tränar - man kan lika gärna använda binda. Menskoppen är också ett bra alternativ eftersom den är snällare mot slemhinnorna än vad tamponger är, och det blir billigare i längden. Men det är en smaksak. Du får helt enkelt testa dig fram och se vad som passar dig bäst.
Kram
Tessi