Håller på att spy under mensen
29.12.2019
Under en längre tid som jag har haft mens har jag haft smärtor (dock inte extrema smärtot men jag har fortfarande känt av dem konstant och min konsentration blir ofta på att orka klara av smärtan) samt att jag håller på att spy under de första dagarna hela tiden och har en konstant känsla av att jag kommer spy.. Jag har haft mens i ca. 1,5 år och detta har blivit värre och värre med varje månad som går.. Min menscykel är ca.22 dagar och jag blöder fem dagar.. Finns det något som skulle kunna hjälpa eftersom att jag mår extremt illa..?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.01.2020
Hej,
Jag tycker att du skall kontakta preventivrådgivningen och diskutera saken med en barnmorska eller gynekolog. Det finns många tjejer som precis som du lider av svår mensvärk och kraftiga blödningar, och många tjejer kan då få hjälp av p-piller. Men det är givetvis bara du själv som kan fatta ett beslut i den saken.
Mot mensvärken finns också "bättre" värkmediciner än panadol eller Burana, det innebär inte nödvändigtvis att de är starkare mediciner men de kan fungera mer effektivt på just den typen av smärta som man känner vid mens.
Kontaktuppgifter till din preventivrådgivning hittar du på din hemkommuns hemsida. Bara att ringa och komma överens om en träff med dem så ni får diskutera saken.
Kram
Tessi