Har nästan aldrig mens
05.12.2018
Hej!
Jag fick min mens på hösten i 6:an och går nu på 9:an och har knappt mens. Har kanske haft mens 3 elr 4 gånger det här året vilket stör mig så sjukt mycket. Vet att den kan vara rätt så oregelbunden de första åren men det har gått ett tag nu. Jag undrar vad som kan va fel? I dunno

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.12.2018
Hej.
Det finns ganska många olika saker att ta hänsyn till då man börjar utreda varför mensen är oregelbunden, så det lättaste skulle säkert vara om du besökte din skolhälsovårdare och diskuterade saken med henne, så får hon ta ställning till om ni borde boka en läkartid eller om du skall fortsätta avvakta och vänta.
Precis som du skriver så är det inte ovanligt att mensen är oregelbunden, och det kan finnas väldigt stora variationer i hur lång cykel man har. Så länge man i övrigt mår bra så spelar det inte heller nödvändigtvis någon roll hur ofta mensen kommer. Den enda gången det egentligen är viktigt att känna till det är då man försöker bli gravid.
Ett alternativ är att vänta och se, eller att tala med skolhälsovårdaren. Ett annat alternativ skulle vara att fundera på p-piller, som antagligen skulle göra din cykel mer regelbunden. ett tredje alternativ är att du försöker bokföra när din mens kommer så att du har lite koll på om den faktiskt är väldigt oregelbunden - eller om du bara har en betydligt längre cykel än genomsnittet. Det att man har en lång menscykel är inte nödvändigtvis någonting som man måste göra någonting åt om det inte upplevs som ett problem.
Men jag tycker helt enkelt att du skall gå och diskutera saken med din skolhälsovårdare så får ni se vad ni kommer fram till.
Oroa dig inte.
Kram
Tessi