hej
10.01.2019
jag har börjat onanera för 1 eller 2 månader sen.. Nu när jag har mens så ''rinner'' mensen uppåt alltså upp i rumpan.. Så händer mig bara om jag ligger och kollar upp på taket annars. men jag ligger åt sidan så rinner det upp jätte konstigt tycker jag.
Jag är oskuld och har bara onanerat genom klitoris.. Tror ni det har nånting med onani att göra att mensen åker uppåt...??? sara

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.01.2019
Hej.
Nej, jag tror inte att det har någonting alls att göra med att du onanerar att mensen "åker uppåt", utan snarare med gravitation.
Det mesta i vätskeform rinner iväg enligt de vägar som finns tillgängliga, så det är inte speciellt konstigt att mensen rinner iväg mellan skinkorna om det kommer en större mängd blod än det som hinner sugas upp av t.ex. bindan. Om du ligger på sida så måste ju blodet ta vägen nånstans, och egentligen är det inte så mycket uppförsbacke utan ganska rakt.
Oroa dig inte. Det låter helt normalt.
Kram
Tessi