Hej
04.01.2023
Hej min mens är typ 2 månader sen. Jag äter inte p-piller och har inte haft sex. Jag har varit vid häslosystern men hon sa att det bara beror på stress. Kan det vara allvarligt? Vad kan det bero på? I somras var det varannan vecka Hej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.01.2023
Hej,
Det är inte alls ovanligt att mensen någon gång lämnar bort, och det händer nästan alla tjejer någon gång. Det betyder inte att någonting skulle vara fel och det är ytterst sällan allvarligt. Kvinnans hormonella system är väldigt komplicerat och det påverkas hela tiden av allting vi gör, så också små förändringar i våra levnadsvanor kan ha betydelse och oftast får vi inte veta vad det beror på att mensen plötsligt lämnar bort trots att den tidigare skulle ha varit regelbunden.
Du behöver alltså inte stressa över detta. Du är ännu ung och din kropp utvecklas och försöker lära sig hur den skall fungera. Oftast är det först då mensen har varit borta i över 6 månader som man börjar utreda vad det beror på. Så om din mens inte dyker upp inom de närmaste 4 månaderna så kan du ta upp saken på nytt med din skolhälsovårdare eller boka tid till en läkare men det finns ingenting du behöver (eller kan) göra åt saken just nu.
Försök se till att du sover, äter och rör på dig lagom mycket så har din kropp de bästa förutsättningarna att fungera normalt. Men som du säkert har hört så kan t.ex. viktminskning, överdriven träning eller stress göra att mensen blir oregelbunden eller lämnar bort. Så försök vara snäll med din kropp, den gör sitt bästa för dig hela tiden.
Kram,
Tessi