Hej
22.06.2018
Har int fått min första mens ännu. Min fråga är: kan den första mensen dröja om man tränar, tex springer några gånger i veckan o tränar överlag? Påverkar de utveckligen i puberteten på något annat sätt? Juli

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.06.2018
Hej.
Om man tränar väldigt mycket så kan mensen, och de andra pubertetsförändringarna dröja lite längre (upp till ett år längre ungefär) utan att det är speciellt konstigt. Men som du vet så är det ju också väldigt individuellt när puberteten sätter igång.
Med tanke på din ålder är det inte konstigt alls fast din mens inte ännu har börjat. Se till att du äter och vilar tillräckligt, så får du nog träna utan att det skulle innebära ett problem. Träning är ju en bra sak och kroppen tycker om att röra på sig, men om man tränar för mycket och äter/vilar för lite så kan det göra att kroppen sparar på energi och då kan utvecklingen fördröjas lite. Men ha tålamod. Din kropp gör så gott den kan.
Kram
Tessi