Hjälp?
08.08.2016
Hej!
Jag har fått mensen för ca ett halv år sedan men den senaste månaden fram till nu så han mensen kommit med 17 dagars mellanrum vilket jag absolut inte tycker är roligt!
Kan man göra något åt detta? Är det fel på mig? Kan man ta tabletter som riklig mens? Osv tacksam för svar då jag ska börja gymnasiet och inte kul att behöva byta binda efter varje lektion ungefär... Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.08.2016
Hej.
Det är inget fel på dig. Det kan förstås vara krångligt och jobbigt då mensen kommer så ofta, och om den är väldigt riklig, men i sig är det inget fel utan helt normalt. Men det du kan göra är förstås att ta kontakt med en ungdomsmottagning och diskutera med dem om du skulle börja äta p-piller. P-piller gör ju dels att mensen blir regelbunden, och i allmänhet blir blödningarna mer sparsamma och man brukar inte ha lika mycket mensvärk. Det är ganska många tjejer som börjar äta p-piller just av den anledningen, men det är förstås praktiskt eftersom det fungerar som preventivmedel också.
Det andra du kan göra är att skaffa en menskopp. Menskoppen rymmer mer blod än bindor, och är snällare mot slemhinnorna än tamponger. Du kan läsa mer om menskoppar här.
Men mitt förslag är att du skall kontakta ungdomsmottagningen så hjälper de dig.
Kram
Tessi