Hjälp..
22.03.2018
Hej!
Jag är 15 år och min mens är sen, 30 dagar försenad, jag brukar få på dag 25 och nu är det 55.
Jag är oskuld så jag kan inte vara gravid
Antonia

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.03.2018
Hej.
Jag förstår att det känns stressande att mensen är sen, men eftersom du själv konstaterar att du inte kan vara gravid, så behöver du inte göra någonting annat än att vänta.
Det är inte alls ovanligt att mensen kan göra dessa "hopp", och det beror inte alltid på någon orsak som man kan lista ut själv. Det kan bero på en alldeles liten obalans i hormonnivåerna, som du inte kan påverka själv. Oftast får man inte reda på vad det beror på att det hoppar över en (eller några) menstruationer, och det behöver alltså inte betyda att någonting är fel.
Med tanke på din ålder så är det också helt rimligt att anta att mensen som system inte är riktigt 100% klar ännu. Din kropp utvecklas ännu och det kommer antagligen att ta flera år ännu innan den är helt "färdig", och t.o.m. då den är det så kan mensen hoppa till ibland.
Jag tycker alltså inte att du skall oroa dig, utan försöka ta det lugnt och ha tålamod med din kropp. Den gör sitt bästa. Om mensen är borta i mer än 6 månader kan du vända dig till din skolhälsovårdare eller skolläkare så får hen ta ställning till om någonting behöver göras.
Kram
Tessi