Hjälp!
27.06.2018
Hej, jag fick min första mens igår och jag bekymrar mig om att jag blöder om och om igen. När jag väl tvättat bort blodet så kan det komma tillbaka efter 10-20 min och det är väldigt irriterande. Vad ska jag göra? 12 årig tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.07.2018
Hej 12 årig tjej!
Grattis till första mensen! Och ja, det är helt normalt att mensblodet rinner ut lite i gången, oftast under flera dagar i sträck. Därför ska man använda bindor eller tamponger eller menskopp för att samla upp mensblodet, inte tvätta bort det vartefter det kommer. Man ska inte tvätta sig i underlivet mer än en gång om dagen och då bara med ljummet/varmt vatten, ingen tvål eller något. Bindor lägger man i trosorna medan tampong för man in i slidan. Bindorna och tampongerna kan man byta sedan när de börjar bli fulla eller med en 4-5 timmars mellanrum. Menskoppen behöver man bara tömma när den börjar bli full, tvätta och sätta in igen. Du kan läsa mera om de här mensskydden på den här sidan.
Det vanliga är nog att mensen räcker mera än en dag, allt från 1-7 är normalt och medeltalet ligger väl på en 4 dagar. Ofta kommer det mer blod de första dagarna och sedan mot slutet avtar mensen och kommer kanske bara några droppar med flera timmars mellanrum. Det kommer ändå totalt inte mera än högst en deciliter, men det ser mera ut när det sprider ut sig. Då i slutet av mensen räcker det ofta med att man använder trosskydd i trosorna. När det slutat komma behöver man inte längre använda något mensskydd.
Man brukar säga att en menscykel är ungefär 28 dagar lång, alltså från en mens första dag till nästa mens första dag. Men det varierar, i början kan det nog hopp över och vara oregelbundet, så man kan inte veta när du ska få nästa mens. Ha dock med dig bindor eller annat mensskydd tex i skolväskan sedan, så är det ingen fara.  Överlag lönar det sig nog att läsa på om mensen, exempelvis på våra sidor om mens eller på Umo.se. Ju mer man vet, desto tryggare kan man känna sig. Läs gärna också frågor i den här kategorin, men kom då ihåg att folk ofta skriver till oss först när de har något bekymmer med sin mens. För det allra mesta är mens något naturligt och bra som man knappt ens tänker på.
Kram, Liselott