hjälp
25.08.2018
Hej! Jag är en 14 årig tjej som äter p pillret estrelen. Jag har sen många månader tillbaka ätit ihop kartorna, vilket min läkare sa att jag skulle göra. Men på bipakssedeln står det inte att man ska göra det. Nu har jag inte haft mens på fyra månader, jag har även ont i nedre delen av magen. Senaste gången jag hade mens var den bara svart. Varje tablett innehåller olika doser. jag undrar om det är något fel, eller om man verkligen ska äta ihop kartorna, och hur ofta man borde ha mens i såfall. Är lite orolig.
Tack.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.08.2018
Hej.
Jag är inte säker på varför din läkare har bett dig att äta kartorna på raken, d.v.s. att skippa de vita sockerpillren och på så sätt förhindra en tömningsblödning. Precis som du skriver så står det i bipacksedeln att det inte rekommenderas, och med tanke på att du nu har ätit 4 kartor i sträck(?) så tycker jag absolut att det skulle vara dags att äta sockerpillren så att kroppen skulle ha en möjlighet att vila.
Kanske du tidigare har haft provlem med väldigt kraftiga blödningar eller kraftig mensvärk? Ibland kan läkare rekommendera att man äter flera kartor på raken i dessa fall. Men sällan så många som i dtt fall. (dock är jag inte läkare och känner inte till din sjukdomshistoria så jag kan inte heller utgå ifrån att din läkare sagt fel.)
Anledningen till att blödningen kan vara svart är att det inte finns så väldigt mycket slemhinna som byggts upp i livmodern, och då är det mindre blod/slem och mer av själv slemhinnan som kommer ut. Det är inte ett tecken på att någonting är fel.
Jag tycker att du skall äta dina sockerpiller denna gång (d.v.s. de vita pillren) och sedan börja på en ny karta. Då har din kropp möjlighet att stöta ut den gamal slemhinnan och förhoppningsvis försvinner din magsmärta. Vill du så kan du kontakta läkaren som skrev ut dina piller, eller en barnmorska som kan kolla din journal och berätta varför läkaren ordinerat att du skall äta endast de aktiva (rosa) pillren utan att ta paus (de vita pillren.)
Kram
Tessi