Hjälp
16.03.2019
Jag ska på resa om 1 månad och jag kommer ha min mens då i halvaresan, jag har stress av detta för att jag inte kommer kunna bada osv. Jag har ALDRIG andvänt tampong bara bindor och jag blöder ganska mycket. vad ska jag göra? kan jag ta några piller eller något för att uppsjuta mensen??
(vi brukar bara vara på hotellet och simma i poolen och inte gå till stan) -

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.03.2019
Hej.
Det finns mediciner med vilka man kan skjuta på mensen. Så jag föreslår att du talar om saken med din skolhälsovårdare, så kanske hen kan boka en tid åt dig till skolläkaren som kan skriva ut medicinerna till dig. Man börjar ta medicinerna några dagar innan mensen skall börja och fortsätter sedan att äta dem så länge som man vill att mensen skall hållas borta. Läkaren eller hälsovårdaren förklarar säkert närmare hur medicinerna skall användas och det står i bipacksedeln som finns i paketet.
Om du inte får en tid till skolläkaren så kan du också boka en läkartid vid hvc. Det är vanligt att man använder dessa mediciner just vid semesterresor så det är ingenting konstigt alls med det.
Kram
Tessi