Hjalp me
12.05.2020
Hej! Jag har haft samlag med min kille bara via röven men jag får inte min mens?! Den är 3 dagar sen men har mensvärk hela tiden!? Men inte i nedre delen av magen utan i hela magen... har testat ett graviditetstest (hemma gjord, svårt att föklarar) men den visade negativ... tror inte jag är gravid för har bara haft samlag via röven! Om sperma har hamnat utanför blygläppen t.ex. så kan spermien simma in i mig endå? På tanke på att den är en bit från äggen och då killen inte har kommit i mig via vaginan. Bara via analsex. Som sagt tror jag inte är gravid men man blir endå orolig för att man inte får sin mens. Jag får min mens på 21 dagen eller 24dagen så jag har ganska tidig mens eller hur man säger. Är endera på dag 27 eller 28 i dag. Men jag har hört att menscykeln kan rubbas eller nått när man ändrar på sin livsstil... somsagt har jag börjat äta mindre för har ingen matlust, och börjat träna mer för älskar att träna och tränade redan från förr. Men jag tränar inte så mycket så musklerna inte hinner vila. Utan länk typ varenda dag och svettigare träningar mer sällan. Har som sagt gått lite ner i vikt. Förut när jag har ätit mindre så har mensen istället varit mer tidig än förut... förr fick jag mensen på dag 30 sku ja sejj men nu mellan dag 20 och 24.... hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.05.2020
Hej.
Om ni har haft vaginalt sex (även om han inte har kommit där) så finns det alltid en risk att bli gravid eftersom det kan finnas levande spermier redan i försatsen. Men om ni bara har haft analsex och din kille inte har varit inne i din slida så behöver du inte oroa dig över graviditet. Även om du skulle ha fått sperma utanpå kroppen eller på blygdläpparna så kan de inte simma in i dig - spermierna (eller försatsen) måste finnas inne i slidan för att en graviditet skall kunna uppstå.
Det är inte ovanligt eller onormalt att mensen kan vara sen, och det betyder inte att någonting behöver vara fel. Mensen är sen för nästan alla tjejer nån gång - och oftast får man inte veta vad det beror på utan det kan vara "småsaker" som påverkar hormonerna i kroppen, t.ex. att man ätit eller sovit annorlunda än man brukar eller att man stressar mer.
Så ta det alldeles lugnt. Mensen kommer nog.  Skydda er då ni har vaginalt sex och kom ihåg att använda glidmedel vid analsex.
Kram
Tessi