hjälp mig!!
08.12.2015
Hej! Jag är väldigt orolig för min menstruation. Jag fick den i april nångång sen hade jag den andra gången i juli. Och nu har jag inte haft den sen dess, alltså 5 månader. Är det normalt? Jag är rädd att det inte är det och när mamma och hälsovårdaren har frågat om den är som den ska säger jag alltid ja för jag vågar inte säga nej... tacksam för svar! anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.12.2015
Hej.
Det är inte alls ovanligt att mensen är oregelbunden i början, och den kan precis som i ditt fall lämna bort i flera månader och sen komma tillbaka. Det är ingenting du behöver oroa dig över. Vanligtvis brukar man ha 6 månader som en "regel" för när saken börjar undersökas, men i ditt fall har mensen börjat så pass nyligen så du kan nog lugnt vänta och se ännu.
Jag tycker att du kunde gå och tala med din skolhälsovårdare om saken om mensen inte syns till ännu i februari, men tills dess kan du nog slappna av och bara vänta. Det ordnar sig!
Kram
Tessi