Hormoner som spökar?
19.08.2014
Jag har haft brunaktiga flytningar från och till under en längre period. Oftast kommer de veckan före mensen, men gör ett uppehåll på några dagar innan mensen kommer. De kan också komma lite nu som då. För ett år sedan fick jag reda på att jag har lättblödande ektopi. Har kollat mig för klamydia, gonorre och svamp, men inga fynd. På sistone har flytningarna blivit värre, torrare och gryniga och fortfarande brunaktiga, men luktar inget. Är det pga ektopin eller hormoner (Ätit p-piller i flera år, men har inte haft några problem förut)? Eller är det nåt annat, borde jag kolla upp det igen? Loppan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.08.2014
Hej,
Jag misstänker, precis som du, att det är ectopin som orsakar dina flytningar/mellanblödningar. Ectopi innebär alltså att slemhinnan som vanligen växer enbart i livmodern har växt ut på livmoderhalstappen. Det är alldeles ofarligt och ganska vanligt. Det är bra att du kollat upp könssjukdomarna, det som ännu kunde kontrolleras är olika vaginala infektioner, t.ex. trichomonas och svampinfektion. Så jag tycker ändå att du kunde boka tid till läkare för en gynekologisk undersökning, bara för att utesluta att inte mellanblödningarna beror på någonting annat.
Vänliga hälsningar
Tessi