Hur mycket blod räknas som första mens?
08.07.2018
Hej! Jag har två frågor om mens. Den första frågan är hur mycket blod som räknas som en första mens? Jag blödde ungefär 5 ml, och undrar om det räknas som mens eller om det bara är på gång? Om det räknas, hur lång tid tar det innan andra mensen kommer? Detta var ungefär 7-8 månader sedan. Undrande tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.07.2018
Hej!
Det här var en bra fråga. Vet du, jag tror inte att det finns några "minimikrav" på vad som ska räknas som en mens, så jag tycker att om den gången för 7-8 månader sedan kändes som en mens annars (tex att du hade lite mensvärk, det inte var något sår eller liknande, och det blödde mer än bara en kort stund) så ska du räkna den som din första mens. Gratulerar!
Däremot kan det ta ett bra tag för mensen att komma på nytt och komma igång ordentligt, så att säga. Man brukar säga att det helt normalt kan ta ett halvår till nästa mens och att den kan komma sporadiskt och vara oregelbunden ännu ett år efter första mensen. Men det är ju bara allmänt taget, jag tror inte att det är något fel fastän det var en 7-8 månader sedan. Din kropp kanske bara gjorde en "falskstart" så att säga och var kanske inte alls mogen för mens ännu. Men högst troligen är allt normalt och den kommer att komma igen när den bestämmer sig för att komma. Kroppen är ingen maskin och det kan vara svårt att förstå sig på den ibland. Du kommer att se att ibland känns det som att mensen till och med har en egen vilja. Har den inte kommit på säg 1 år, så kan du eventuellt gå och kolla den till en läkare, men jag tror inte att du behöver vara orolig. Bara du lever ett normalt, någorlunda hälsosamt liv, så fixar nog Moder Natur det där. (Ohälsosamt här vore tex att äta på tok för lite (alltså svälta sig, ha en ätstörning), träna väldigt, väldigt hårt och ofta eller förgifta kroppen ofta och hårt med tex alkohol, nikotin eller droger.)
Kram, Liselott