Hur ska jag göra?
13.05.2020
Hej.
Jag ska fara på konfirmationsläger i sommar och jag kommer att ha mens just de dagarna. Stället vi ska vara på har bara en skild servicebyggnad med WC och dusch + att vi ju antagligen kommer att simma och sånt osv osv. Det kommer ju vara jobbigt att måsta tänka på att man ska byta binda/tampong hela tiden, och så typ när jag duschar så kommer ju alla andra se att jag har mens eftersom det är gemensamt duschrum. Vi ska vara borta en hel vecka så jag kan ju inte vara oduschad hela veckan. Och så är det ju mycket svårare att smyga med en binda i handen över hela gården än att bara smyga in på wc i ett rum.
Tänker att jag knappast är den första som har mens på ett konfirmationsläger, och det känns därför ganska pinsamt att jag gruvar mig. Men har ni några tips på hur jag typ ska få det att gå "smidigt"? Störigt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.05.2020
Hej,
Jag kan förstå ditt dilemma. Du är nog inte den första som har mens på läger, och inte den sista heller. Knappast ens den enda som har mens just på det läger som du ska på.
Å ena sidan är ju mens helt på riktigt naturligt. Det påverkar ALLA tjejer, och med tanke på det är det ju helt dumt att tänka att man skulle behöva smyga med det. Det är ju ingenting man behöver skämmas över eftersom det är ett tecken på att du är alldeles normal. Men jag förstår vad du menar, och det är ganska självklart att jag - som är vuxen - tänker på det på ett annat sätt än yngre personer.
Det du kan göra om du inte vill springa och byta så ofta är att istället för binda eller tampong skaffa en menskopp. Den behöver inte tömmas lika ofta som man behöver byta binda/tampong. Men du behöver ju tillgång till en kran i toaletten så att du kan skölja den (vilket det nog finns på toaletterna dit du ska på läger).
Ett annat alternativ är att du besöker en läkare redan nu på förhand och får utskrivet en medicin som flyttar din mens. Den funkar så att du börjar ta medicinen ett par dagar innan din mens borde börja - och sedan fortsätter du äta medicinen så länge tills du kan ha din mens (max 10 dagar). Tabletterna skall tas två gånger om dagen. Det är ganska vanligt att tjejer får den utskriven då de skall t.ex. på resor eller läger där de tycker att det skulle vara krångligt med mens. Om detta känns som ett alternativ så kan du ringa till hvc och boka en läkartid. Läkaren vet nog vad det handlar om och vilken medicin det gäller.
Fundera över alternativen och gör upp en plan som känns bra. Det ordnar sig.
Kram
Tessi