Ingen Mens
07.03.2021
Hej! Min mens är 5 dagar sen just nu.
Jag undrar nu när ska jag ta ett graviditetstest så fort som möjligt eller ska jag vänta mera?
Jag har då haft sex (skyddat) men det kan vell ändå ske olyckor. Vad säger ni?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.03.2021
Hej,
I sig är det inte ovanligt eller oroväckande fast mensen är 5 dagar sen. Det händer nästan alla tjejer nån gång och oftast får man inte veta vad det beror på. Kroppen påverkas ju hela tiden av allting vi gör, så också sådant som vi själva upplever som "småsaker" kan påverka. T.ex. att man stressar, sover dåligt, äter dåligt osv. Du skriver också att du bara har haft skyddat sex så min gissning är att mensen nog kommer, men att den bara är lite sen.
Men om det stressar dig att inte veta så kan du ta ett test. Med tanke på att mensen redan är 5 dagar sen så borde testet visa tydligt OM du skulle vara gravid. Och om testet är negativt så är det bara att fortsätta vänta på mensen.
Kram,
Tessi