Ingen mens på dagen
03.12.2018
Ganska nyligen så har jag börjat få mens på kvällen men inte på dagen. Inann jag går och lägger mig kan jag få ganska mkt mens men nästa dag jag vakanr e det ingen mens alls i mina mensskydd o heller inte efter rhela dagen men kommer igen på kvällen som sagt. Har hört om oregelbunden mens men visste inte att det kunde vara så här, har mått väldigt dåligt så kan ha något med det att göra. Skulle börja med p- piller men väntar tils jag får mens igen, som sagt får jag den bara på kvällen dom senaste dagarn så vågar inte ta dom in en, kan det vara något annat? har aldrig hört om det här förut o hittar inget på nätet (enligt min mens app ska jag få mens den 13dec). Har inte den relationen med mamma att jag kan fråga henne om det. Så mina frågor e kortfattat: e det normalt med bara mens på kvällen men inte på dagen elr natten? kan jag ta mina p-piller en elr ska jag vänta, har det med mitt mående att göra ksk? Kan det va något annat en mens? // 15år// tacksam för svar Vaka Rebecka

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.12.2018
Hej.
Det är nog ingenting du behöver oroa dig över. Så länge mensen kommer ganska regelbundet så spelar det ju ingen roll vilken tid på dygnet den kommer, eller hur? Jag kan inte säga vad det beror på i just ditt fall att du blöder bara på kvällen, men jag tror att det är en sak som kan ändra. Mensen är inte som en öppen kran som rinner med samma styrka hela tiden, utan det har mycket att göra med musklerna, hur de sammandras t.ex. då man ligger stilla eller rör sig.
Jag ser ingen anledning till att du inte skulle kunna börja med dina p-piller. Jag tror nog att det är din mens, och jag skulle inte oroa mig över vilken tidpunkt blödningen kommer.
Ta hand om dig själv!
Kram
Tessi