ingen mens på snart 6 månader
23.07.2015
hej, jag är en 17 årig tjej som inte haft mens sedan början av februari och nu är det juli. nästan 6 månader alltså.
borde jag vara orolig?
min mens har aldrig varig helt regelbunden så någon gång förr har den hoppat över en månad men aldrig såhär länge.jag har haft mens sedan jag var 13 år. jag mår annars helt bra, äter ordentligt, motionerar, har aldrig haft pojkvän eller så. men vad kan vara orsaken till detta?

Ungdomsinformatören Jenny svarar
27.07.2015
Hej!
Jag tycker inte att du behöver vara orolig ännu i detta skede, men eftersom din mens har varit borta så pass länge att du redan själv börjar undra, så råder jag dig att kontakta en hälsovårdare för att utreda saken närmare. Nu är skolorna ännu "på semester" men ring gärna till din hemkommuns hälsovårdscentral, så du kan prata med en sakkunnig. Kroppen en ganska känslig och reagerar lätt på olika saker som händer i livet; ibland kan det vara stress eller en stor förändring som gör att mensen skuts upp, men för att vara säker så är det nog bäst att du kontaktar en person som vet det bäst, dvs en hälsovårdare/läkare.
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny