J
14.01.2019
Hej jag är en tjej på 14 år. Jag har inte fått min mens än men jag vill gärna kunna använda tampong direkt när jag får min mens. Men problemet är att jag inte får in min tampong. Jag har testat på flera olika vinklar. Jag hittar typ inte vart den ska in och jag har kollat på jätte många olika sidor. Snälla hjälp jag hittar inte min slida. KS

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.01.2019
Hej.
Om du inte ännu har fått din mens så tycker jag inte att du skall ta någon stress över att lära dig sätta in en tampong. Tamponger kan vara svåra att föra in bara av den enkla anledningen att det kan vara ganska torrt då man inte har mens.
Jag tycker att du skall börja med att bara känna efter med fingrarna och försöka utforska hela underlivet och hitta slidöppningen med dem.Det är lättare att känna vilken form slidöppningen har och åt vilket håll slidan är vinklad om du använder dina fingrar än med ett främmande föremål. Använd gärna t.ex. babyolja eller någon annan oparfymerad olja så glider fingrarna bättre. Du kan också ta en spegel och titta efter hur du ser ut.
Det är tyvärr ganska vanligt att man reagerar med frustration och irritation då man inte genast lyckas, så därför tycker jag att du skall ta det alldeles lugnt. Ge dig själv i uppgift att under den kommande veckan bara utforska ditt eget underliv med fingrarna - först bara utanpå och sen inuti. Gör det ont eller känns obehagligt så slutar du och testar på nytt en annan dag. Eftersom din mens inte ännu har kommit så är det ju ingen panik - utan du kan ta god tid på dig. Gör det t.ex. på kvällen innan du skall börja sova. Lägg dig på rygg, slappna av och känn efter.
Sen då du känner dig bekväm och har hittat din slidöppning med fingrarna, så kan du försöka testa på nytt med en tampong - om du känner att du måste göra det. Men annars kan du helt enkelt vänta tills mensen kommer och det finns någon anledning till det.
Ta ingen stress!
Kram
Tessi