JAG VÅGAR INTE
26.05.2018
Hej! För ungefär en månad sen fick jag min första mens och då handlade jag bindor med min kompis. Nu kommer min mens snart igen enligt min mensapp och jag vet inte om jag vågar köpa bindor?!! Jag ska cykla o göra det nu, helt enkelt samla mot till mig.
Men iallafall, min syster vet att jag har mens och jag tror min mamma vet det men jag är osäker, jag vill inte prata om det med dem!! Jag ver inte hur jag ska formulera mig och mamma kanske kommer fråga massa saker!
Iallafall på min mensapp står det att jag ska få mens HELA mitt ridläger och jag vill inte ha det då det är obehagligt att rida med mens.
Kan jag äta P-piller om jag är 12 år och isåfall hur ska jag fråga mamma och hur ska jag äta dem?! HJÄLP MIG!
Förresten, det är intet problem och köpa bindor med en bra kompis men ensam?... dem i kassan brukar kolla konstigt på mig och jag blir obekväm , även fast jag köper bigpack!
Nu ska jag köpa bindor iallafall önska mig lycka till

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.05.2018
Hej.
Hoppas att det gick bra att köpa bindor. Det kan kännas väldigt spännande. Men personerna i kassan säljer ju bindor till de flesta andra tjejer också så det är faktiskt inte speciellt konstigt. Och om de skulle tycka att det är någonting underligt eller pinsamt med mens så berättar det mer om dem än det gör om dig.
Ibland skulle det vara skönt att kunna flytta på mensen, t.ex. om man har en resa och man vet att man kommer att blöda då. Då kan du antingen kontakta en ungdomsmottagning eller en läkare vid din vårdcentral och diskutera saken med dem. Det finns mediciner man kan ta som flyttar fram mensen, så att man slipper blöda på sin resa t.ex. Men det skulle kanske vara en idé att diskutera saken med din mamma så kan hon hjälpa dig.
Visst kan du börja äta p-piller redan nu om du tycker att det finns en anledning till det (t.ex. att du har väldigt riklig eller oregelbunden mens eller att du har väldigt ont.) Men om det handlar främst om att du inte skulle vilja ha mens nu på lägret så skulle jag kanske hellre rekommendera en kortsre medicinkur som du tar bara vid detta tillfälle.
Om du inte vill tala med din mamma så kanske du kan tala med skolsköterskan, du behöver inte oroa dig - hen har nog hört det förut.
Kram
Tessi