Jättelite mens!
12.09.2017
Hej Decibel! Jag är 13, snart 14 år och har haft mens i ett år. Min mens har alltid varit regelbunden, har aldrig haft mensvärk och har blött ganska lite, har aldrig blött igenom mina byxor etc. Nu förra gången jag hade mens så var den 2 veckor sen och jag blödde superlite, skulle klarat mig med en binda under hela mensen nästan! Och samma sak nu denna gång, då den kom i tid. Jag blöder superlite och det lilla som kommer är brunt, men vet att det är normalt.
Varför har jag plötsligt så lite mens? Och är det något fel på mig för att jag aldrig har mensvärk och blöder lite annars också?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.09.2017
Hej,
Du behöver inte oroa dig. Alla människor är olika, och mensen kan variera från gång till gång eller år till år och det betyder inte att någonting är fel. Precis som du skriver så är det inte heller konstigt att mensen är brun och inte röd, det är ju inte samma sorts blod som det du har i blodådrorna, utan blod och slemhinna som lossnar från livmoderväggarna. Därför behöver man inte heller oroa sig fast det kan finnas "bitar" eller trådar i mensblodet.
Det kan hända att din mens blir rikligare med tiden, men inte nödvändigtvis. Du får följa med och se vad som händer. Var snäll med din kropp - ni skall hålla ihop länge ännu.
Kram
Tessi