Jobbig mensvärk....
06.06.2017
Hej!
Har länge haft helt fruktansvärda menssmärtor (har det nu medan jag skriver å ligger på rygg med benen böjda ovanför magen) och jag har varit borta från skolan på grund av det också :/ nu är det ju bättre då jag har sommarlov,men jag kan knappt utföra dagliga aktiviteter utan att pinas och ligger bara hemma i sängen och väntar på att det ska gå över.Jag brukar ta värktabletter och lägga en varm flaska där men det känns inte som att det hjälper. Förra mensen var det också jättedåligt, jag hade jätteont så att jag bara ville gråta. Det kändes bara som att det brände där och gjorde ont ända upp till magen och ryggen. Jag hade sovit över hos min pojkvän då också, och jag skämdes när han behövde se mig ligga stilla sådär :/ Jag ringde och skaffade sjukintyg. När jag gick till hälsovården och tog ut det nån dag senare frågade hon om jag funderat på att ta p-piller. Har dessa biverkningar och hur fungerar de egentligen mot mensvärk?
Jag brukar ha mest ont de första 3-4 dagarna och min mens e allti en vecka lång.
Jag skulle verkligen uppskatta om jag fick hjälp och vägledning med det här för jag går miste om så mycket då jag bara ligger hemma å pinas varje månad :/ Det känns också som om ingen riktigt förstår mej, för min kompis verkar inte ha lika jobbig mens och både hon och min pojkvän verkar tro att jag överdriver :(
Jag är också orolig över framtiden och hur det blir med en sådanhär mens när jag har jobb och så..
Tacksam för svar!
En tjej med smärtsam mems

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.06.2017
Hej,
Trist att höra att du har så ont, men du skall veta att du är långt ifrån ensam med detta problem och att det finns hjälp. Som du vet så är mensvärken olika för alla tjejer, vissa har knappt nån värk alls, medan andra är som du. Jag tycker att det är rent sorgligt att det finns tjejer också som inte har den minsta förståelse för att andra tjejer kan ha smärtsammare mens än de har själva. Inte konstigt att det finns killar som tror att tjejer överdriver då även tjejer misstror varandra..
Jag tycker att du skall kontakta en läkare eller preventivrådgivningen. P-piller kan, precis som din hälsovårdare sa, bidra till att minska både värken och blödningens mängd. Det finns många tjejer som börjar med p-piller just av denna anledning och utan att de är t.ex. sexuellt aktiva. Visst finns det biverkningar med p-piller, men det är nästan omöjligt att på förhand uttala sig om hur omfattande de är. Och i ditt fall tror jag absolut att nyttan skulle vara större än problemen. (även de mediciner du tar nu för mensvärken har ju biverkningar, så ibland kan jag tycka att man talar onödigt mycket om biverkningarna i preventivmedel) Men det är naturligtvis en sak du måste avgöra själv. Men besöker du en läkare så kan hen också skriva ut värkmediciner som fungerar bättre mot mensvärk än de mediciner du har nu. Jag kan också tänka att det skulle vara en god idé att det gjordes en gynekologisk undersökning på dig för att utesluta t.ex. enometrios (ett tillstånd då livmoderslemhinna förekommer även på andra ställen än i själva livmodern.) Många gånger kan endometrios vara anledningen till riklig och smärtsam mens.
Med tanke på framtiden så skulle det vara viktigt att börja göra någonting åt saken, oavsett om det då är p-piller eller värkmediciner. Sen då du börjar jobba så har nämligen inte en hälsovårdare rätt att sjukskriva dig för mensvärk (om du inte har en specifik diagnos på saken) och det skulle innebära att du varje månad tvingades uppsöka läkare för att bli sjukskriven för saken. Det kan ju tänkas att arbetsgivaren också tycker att det är krångligt om man är frånvarande varje månad - även om det inte är någonting man själv kan påverka. Men som sagt, det FINNS ju saker man kan göra.
Så börja med att ringa och tala med dem på preventivrådgivningen så ni får boka en tid. Så kan du tala med barnmorskan och bestämma sen vad du vill göra åt saken.
Kram
Tessi